Wednesday, July 27, 2011

Sambal bacang belacan dan sup petola dan soon


Pikir punya pikir apa nak masak hari ni, nak mudah nak cepat tapi nak sedap. Last sekali buat ikan bawal hitam masam manis, sup petola campur soon (en mus tu mesti nak kuah) dan sambal belacan campur buah bacang masak (kampung aku panggil buah macang). Buah macang ni kalau masa dia muda, getah dia amat berbisa, kena kat kulit boleh melecet kulit macam kena api tu... masa kecik dulu selalu kena sampai ke muka pun ke
na, dah tu pegi lah sekolah dengan muka melepuh macam kena api, bila dah baik parutnya bukan sekejap lama pulak tu baru nak hilang. Semua tu tinggal kenangan je. hari tu balik kampung tengok buah macang ni berguguran je dekat depan rumah mak tih, tak ada orang pun nak amik, bebudak sekarang ni tak hingin dia nak makan buah macam ni, mereka lebih suka dengan makanan ringan yang ada kat kedai, zaman aku dulu lambat gugur je, kalau tak sabar sangat siap jolok lagi, tu yang kena getah tu... Buah macang ni aku kutip bawak balik makan mentah macam tu je, lebih sedap dari mangga dengan bau dia yang harum tu, malangnya cuma aku sorang je yang makan, anak aku pandang pun tak hingin, en mus pulak buat basuh ikan je buah tu, bagi hilang hanyir katanya... bengang punya pasal aku pun buatlah sambal belacan dengan buah macang ni (cuma nak mengembalikan nostalgia masa lalu
), tengok-tengok aku sorang je yang makan, en mus cubitla sikit... jangan tak rasa katanya.. sedih aku. Ada lagi 3 biji dalam peti ais tu, nampak gayanya aku sorang je makan. Teringan kat ayah kat kampung dia makan macang ni dengan santan dan makan dengan nasi...

Sup petola dan soon
Bahan-bahan
1 biji petola
bawang merah,
bawang putih
ikan bilis
soon
fucuk
fish cake
garam
perasa jika suka

Cara-cara

1. Potong petola dan bersihkan, rendam soon dengan fucuk, potong fish cake
2. Tumbuk bawang putih, bawang merah dan ikan bilis
3. Tumiskan bahan tumbuk dengan sedikit minyak sampai naik bau
4. Masukkan air secukupnya, biarkan mendidih.
5. Masukkan petola, fish cake, soon dan fucuk, masukkan garam secukup rasa
6. Biarkan sehingga petola masak dan tutup api terus hidangkan panas-panas

Sambal Belacan campur macang

bahan-bahan
Belacan dibakar
Cili besar
Cili api
Buah macang di cincang

Cara-cara
1. Tumbuk belacan bersama dengan cili besar dan cili api sampai lumat
2. Masukkan buah macang dan kacau sehingga rata
3. Dah siap, hidangkan dengan nasi panas

No comments:

Post a Comment