Dari my dapur

air (2) asam pedas (2) ayam (8) bendi (1) briyani (1) bubur (2) daging (3) dendeng (1) durian (1) ikan (11) ikan patin tempoyak (1) kacang buncis (1) kacang panjang (1) kangkung (1) kari (1) kentang (1) kerepek (1) ketam (1) kopitiam (2) kudapan (1) kueh (1) lemon (1) makan luar (4) masak lemak (2) mcdonald (1) mee (2) minum petang (1) minuman (1) nasi (2) nasi ayam (1) nasi goreng (2) nasi kandar (1) nasi tomato (1) nenas (1) pajeri terung (1) pak su (1) pegaga (1) pizza (1) popiah (1) pulut (1) puri (1) rojak (1) roti (4) salad (1) sambal (4) sarapan (1) sardin (1) sayur (5) snek (1) sotong (2) sup (2) telur (2) tempoyak (1) tomyam (1) udang (8) yogurt (1)

Friday, August 19, 2011

Rojak Sotong Kangkung


Haaa tiba-tiba je teringin nak makan rojak sotong kangkung, terliur bila teringatkan sotong ni nak pulak tengah puasa ni.... nak buat dia bukan susah pun senang dan cepat meh kita tengok resipinya..

Bahan2

Seekor sotong basah (kembang) kita orang panggil sotong plastik
1 ikat kangkung - nak sedap lagi pakai kangkung kampung yg daun dia lebar tu
3 keping tauhu
1 biji timun

Cara-cara

1. Potong kangkung dan sotong. Rebus kangkung dan sotong dan toskan
2. Goreng tauhu dan potong nipis
3. Potong timun

Cara makan campurkan semua bahan di atas dengan kuahnya

- Bahan untuk kuah

3 sudu cili sos
3 sudu kicap masin
1 sudu kacang tumbuk
1 sudu bijan kalau ada kalau tak ada tak payah letak
sebiji limau nipis atau kasturi
1 sudu otak udang - ni pun kalau ada kalau tak ada gantikan dgn kuah rojak je, saya pakai kuah rojak mak bee tu kalau tak ada juga tak payah la letak,

Cara-cara

Campurkan semua bahan dan kacau sampai rata


Thursday, August 4, 2011

Sup sayur ala gaya orang cina


Dah jenuh fikir, nak masak apa untuk buka selera bersahur, akhirnya masak sup sayur ala cina, memang mudah dan cepat, rebus aja tak payah nak tumis-tumis. Ikan sembilang goreng sambal lebih berbuka ada lagi, dah tak payah buah lauk dah. Sup ni memang sedap dihirup masa panas-panas kalau dah sejuk tak sedap itu la pasal kaum cina suka makan panas-panas. Sup ni sebenarnya bubuh aja sayur apa pun kalau ada kat peti ais tu, yang penting ada sawi masin atau kobis masin itu dia punya penyedapnya, sayur lain-lain tu belasah aja ikut suka, perencahnya letakla apa yang ada udang, ketam, sotong, ayam atau lain-lain. Ini resipi yang aku buat semalam mengikut apa yang ada saja.

Bahan-bahan

Sawi atau kubis masin atau jeruk (mesti)
fish ball
udang
cili benggala (sebab tak ada cili merah, klau ada cili merah boleh gak)
tomato (potong empat)
halia (hiris nipis)
bawang putih (hiris nipis)
sedikit kobis (kalau ada karot pun boleh, apa-apa sayur la yang sesuai untuk dijadikan sup)
garam (jangan banyak sangat sebab sayur jeruk tu dah masin)

Cara-cara (memang mudah gilerr)
Masukkan kesemua bahan di atas dalam periuk, masukkan air, letak atas api biar sampai mendidih atau masak, dahhhhh siap bolehlah dihidangkan.


Tuesday, August 2, 2011

Lai ci kang


Apa nak masak untuk berbuka puasa ya... bebudak kat rumah ni, tak ada fikir lain, melainkan air air air... apa nak minum untuk menyegarkan tekak. Apa kata kita buat lai ci kang sejuk mesti segar kan. Sebenarnya buat laici kang ni tak payah nak pening kepala nak masukkan apa, yang penting bunga kembang semangkuk dan halwa kundur, yang lain-lain tu kalau ada apa salahnya, antara bahannya kurma cina yang warna merah tu, telur puyuh, biji teratai, cincau dan banyak lagi.

Bahan-bahan

gula melaka / gula merah / gula putih
halwa kundur
laici dalam tin
buah kembang semangkuk
sagu
barli kalau ada

Cara-cara
1. Bancuh gula, rendamkan bunga kembang semangkuk sampai kembang
2. masukkan semua bahan dalam air gula tadi dan masukkan bunga kembang semangkuk yang telah kembang
3. masukkan air batu, kalau nak sejuk, kalau nak panas masukkan air panas
4. Itu je... memang melegakan tekak

Pembuka kata

aku terpanggil untuk mewujudkan blog ni adalah untuk berkongsi tentang apa yang aku fikirkan setiap hari. Setiap hari aku akan fikir, "nak masak apa hari ni ya???" persoalan yang sentiasa berada di fikiran apa bila nak balik kerja, persoalan seorang isteri dan ibu. Masakan apa yang digemari oleh anak-anak dan suami. Aku rasa lebih baik aku masukkan ke dalam blog, apa yang aku masak semalam, aku akan masukkan hari ni, dengan resipinya sekali, manalah tahu pengalaman apa yang aku masak ni dapat manfaat untuk orang yang membaca blog ni. Sebenarnya aku tak pandai masak, cuma try and error je, belajar dengan mak mertua dan cuba-cuba resipi dari blogger lain dan website masak-masak lain
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...