Friday, April 13, 2012

Ikan parang asam rebus


En. mus kena operation, kenalah makan benda yang tidak berminyak, tiba-tiba dia teringinlah nak makan ikan parang asam rebus, "buat macam mak buat tu" katanya merujuk kepada masakan yang selalu mak mertua aku masak (pn. hjh. bitah), aku mulalah mereka-reka resipi yang dah ingat-ingat lupa tu, yang seingat aku bubuh belacan (orang melaka.... mana pernah tinggal belacan kan) tapi dia ni baru lepas operate mana boleh makan belacan nanti gatal lah pulak. Lupakan niat bubuh belacan, campak jelah mana yang ingat.

Bahan-bahanPublish Post
2 potong ikan parang
3 biji bawang putih (hiris)
1/2 bawang besar (hiris)
1/2 inci halia (hiris)
satu sudu kecil lada hitam
garam
air asam jawa

Cara
Masukkan ke semua bahan di atas dan masak.

Senang memang senang dan sedap, tapi apa komen en. mus "apasala hanyir aja rasanya".. aku pun tak tau kenapa samada ikan tu yang hanyir atau kekurangan bahan

So dua hari lepas aku masak sekali lagi resipi ni, tapi kali ni aku tambahkan lagi halia dan tambahkan sedikit belacan dan lada merah.

Then barulah tiada ku dengar lagi komen yang tak sedap, tapi... komen yang sedap pun tak dengar.. aku buat andaian sendiri - "okey lah tu"

No comments:

Post a Comment