Tuesday, March 1, 2011

Sotong goreng tepung

macam biasa, ijoi masuk je kereta, soalan standard yang akan ditanya "mama masak apa hari ni??" aku tanya dia balik. "ijoi nak makan apa harai ni??" dia jawab "sotong goreng tepung dan ayam sambal"? ok la aku jawab.

Sotong goreng tepung

Sotong
lada hitam
garam
tepung jagung

cara-cara
Potong sotong bulat-bulat, basuh dan toskan airnya, tumbuk lada hitam, masukkan ke dalam sotong, masukkan garam dan tepung jagung. Gaul sehinga semua sotong dah terkena tepung. Panaskan minyak, biar minyak betul-betul panas baru masukkan sotong tadi supaya tepungnya tidak tanggal. goreng sampai garing dan hidangkan.. memang senang, ini dia hasilnya.

lepas tu, en.mus balik rumah, dia tanya lagi "mama masak apa hari ni??" aku jawabla sotong goreng tepung dengan ayam sambal. Dia tambah "boleh tambah satu lagi menu tak??" iakan cencaru gulai lemak cili api dengan sawi masin"?? alamak.... aku jawab, "kelapa tak ada la".. besoklah masak ya.. nasib baik en.mus kata ok je. so nampaknya hari ni aku kena masak - masak lemak cili api ikan cencaru dengan sawi masin, nantikan resipinya ya..

No comments:

Post a Comment