Monday, October 7, 2019

Ayam goreng telur masin (Salted egg chicken)

Jenuh pikir apa nak masak tengahari semalam - tengok dada ayam macam nak buat chicken butter, dah muak pulak.  Tiba-tiba teringat ada belik serbuk telur masin dari shopee, ini macam bagus jer.. so apa lagi kita google lah, tengok youtube ada jer cara nak masak, cuma ada yang tak kena dengan selera kita.  So saya modified jadi versi saya sendiri. 

Bahan-bahan
1.  Dada atau isi ayam - potong kecil
2.  Tepung jagung - saya guna tepung bestari jer
3.  Daun kari
4.  Cili api
5.  Susu cair - saya guna susu kotak nestle
6.  Butter
7.  Serbuk telur masin
8.  Bawang putih - tumbuk

Cara-cara:
1.  Gaulkan ayam yang telah dipotong dengan tepung
2.  Goreng ayam sampai masak, kalau rangup lagi sedap, ketepikan.
3.  Cairkan butter dalam kuali
4.  Masukkan cili api, daun kari dan bawang putih, goreng sampai naik bau
5.  Masukkans susu cair, kacau
6.  Masukkan serbuk telur masin, kacau sampai kering, kalau suka berkuah, jangan biarkan sampai kering
7.  Masukkan ayam, gaulkan mengikut kepekatan yang diingini, contoh saya punya tu saya buat sampai kering sebab sukat makan rangup-rangup
8.  dah siap



No comments:

Post a Comment