Wednesday, March 10, 2021

Kek Red Velvet Lembut

 Dah lama teringin nak makan kek ni tapi nak masak sendiri.  Cari punya cari resepi - memang banyak yang keluar macam macam versi, akhirnya dapatlah resepi ni.  Saya ambil dari resepi limau KEK RED VELVET - SANGAT MOIST ! - YouTube tapi saya derhaka sikit ada ubah sikit-sikit.  Rasanya memang sedap dan moist

Bahan-bahan

Bahan Kering
1.  2 cawan tepung gandum - saya keluarkan 3 sudu besar
2.  3 sudu besar tepung jagung - gantikan semula tepung gandum yg kena curi di atas (yg ni tak de dalam resepi saya tambah sendiri)
3.  2 sudu besar serbuk koko
4.  1 sudu kecil garam
5.  1 sudu kecil baking powder
6.  1 sudu kecil baking soda
Semua bahan kering ni diayak sekali

Bahan basah
Butter milk
1.  1 cawan susu segar penuh krim
2.  2 sudu besar cuka
kacau sehingga berketul dan ketepikan 

1.  1 cawan minyak - saya pakai minyak biasa
2.  2 biji telur
3.  1 cawan gula
4.  1 sudu kecil cuka
5.  1/2 cawan air panas
6.  1 sudu kecil nescafe - yang ni saya tambah sendiri untuk tambahkan rasa
7.  2 sudu besar pewarna merah
8.  2 sudu kecil esen vanila

Frosting
1.  250 gram atau satu paket cream cheese
2.  60 gram butter
3.  1 cawam gula icing
4.  1 sudu kecil esen vanila
5.  Air lemon - optional - untuk menaikkan bau - yang ni tambah sendiri untuk naikkan bau dan rasa

Cara-cara untuk frosting

Campurkan ke semua bahan, kacau hingga rata dan masukkan ke dalam peti sejuk sementara tunggu kek masak dan sejuk.

Cara-cara untuk kek
1.  Pukul minyak. telur dan gula hingga kembang
2.  Masukkan butter milk - pukul 
3.  Masukkan pewarna merah dan esen vanila - kacau
4.  Masukkan bahan kering sedikit demi sedikit - kacau hingga rata
5.  Bancuh nescafe dengan air panas dan masukkan ke dalam adunan - kacau hingga rata
6.  Masukkan dalam acuan dan bakar selama 40 minit
7.  Bila kek masak, biarkan sejuk dan potong ikut suka nak berapa tingkat - saya buat dua tingkat
8.  Sapukan frosting dan lapiskan





 

1 comment:

  1. IONQQ**COM
    agen terbesar dan terpercaya di indonesia
    segera daftar dan bergabung bersama kami.
    Whatshapp : +85515373217 :-* (f)

    ReplyDelete